phoenix
Numele forumului cat si aceasta descriere pot fi modificate accesind meniul ADMIN -> OPTIUNI
Lista Forumurilor Pe Tematici
phoenix | Inregistrare | Login

POZE PHOENIX

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
dannutzza
Femeie
25 ani
Mehedinti
cauta Barbat
25 - 52 ani
phoenix / Religii / DIN ISTORIA CREȘTINISMULUI ȘTIAȚI CĂ... Moderat de Beauceant
Autor
Mesaj Pagini: 1
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Începând cu Conciliul de la Constantinopol, care a avut loc în anul 381 e.n. și a fost condus de Papa Damasus I, cititul Bibliei a fost interzis laicilor timp de 1230 de ani. După ce a dat acest decret, Damasus, care a ocupat scaunul papal începând din anul 366 și până la moartea sa, în 384, a conceput o gamă formidabilă de pedepse și anateme, menite să țină textul Bibliei departe de popor și să descurajeze orice tendință de curiozitate. Astfel, Biserica și slujitorii ei s-au constituit în autoritatea supremă în materie de credință și precepte morale.

În anul 860, Nicolaus I, papă din 858 până în 867, a adunat poporul în piața Romei, unde, așezat pe un tron foarte înalt, confecționat special pentru această ocazie, a consolidat autoritatea papală printr-un discurs memorabil, pronunțându-se împotriva celor care și-ar exprima interesul pentru citirea Bibliei. Printr-un decret papal, el a reafirmat interzicerea accesului public la cartea sfântă.

În anul 1073, Gregorius al VII-lea papă între anii 1073 și 1085, a reconfirmat aceeași interdicție. El fost și cel care a dat cele mai multe decrete de moarte împotriva celor care nu recunoșteau supremația Bisericii Catolice, care îndrăzneau să citească scripturile sau care nu plăteau tribut călugărilor din „Ordinul călugărilor cerșetori” (cei ce trăiau din mila credincioșilor). A fost declarat sfânt.

Innocentius al III-lea a declarat în 1198 – anul în care a devenit papă ­– că oricine va fi prins citind Biblia va fi omorât cu pietre de către soldații Armatei Bisericii. El s-a aflat la conducerea Bisericii Romano-Catolice până la moartea sa, în anul 1216. A rămas celebru pentru numeroasele lui interdicții și pentru organizarea de cruciade împotriva musulmanilor din Spania și de pe Pământul Sfânt și ereticilor din sudul Franței.

În anul 1229, detestabilul Conciliu de la Toulouse a dat un alt decret, prin care interzicea categoric laicilor să posede vreun exemplar din Vechiul sau Noul Testament, nemaivorbind de traducerea acestora în „limba vulgară”.

În secolul al XIV-lea, deținerea unei Biblii de către un laic era considerată o crimă, și se pedepsea cu biciuire, confiscarea tuturor posesiunilor și chiar cu arderea pe rug. În acest fel, printr-o serie de decrete papale, textele creștine fabricate au fost ascunse cu grijă de ochii publicului timp de 1230 de ani. Ele au putut fi citite liber abia începând din anul 1611, odată cu Reforma regelui englez Iacob, care a permis tipărirea „versiunii autorizate” a Bibliei.


Leon al X-lea (papă între anii 1513 și 1521) a rămas celebru pentru cea mai infamă și dăunătoare afirmație din istoria Bisericii. El a declarat că Iisus Hristos este o născocire și a revelat faptul că Vaticanul cunoaște natura puerilă a religiei creștine.

Papa Paul al III-lea (foto stânga) cu un pontificat din 1534 și până la moartea sa, în 1549, și-a exprimat aceeași convingere, spunând că nu există niciun document valid care să demonstreze existența lui Iisus Hristos, adăugând că acesta era de fapt Soarele, adorat de secta mithraică, iar creștinismul nu este altceva decât o religie inventată de împăratul Constantin cel Mare din rațiuni politice, bazată pe mitul lui Mithra, zeul luminii la persani, însemnând „Soarele nebiruit”, născut dintr-o virgină pe 25 decembrie.

Iudaismul se bazează, de asemenea, pe o minciună – mitul lui Moise fiind inspirat, de fapt, din biografia lui Sargon I cel Mare, regele Akkad-ului. Povestea nașterii și copilăriei lui Sargon este descrisă în textul sumerian „Legenda lui Sargon”, care spune că acesta, fiind un prunc bastard, a fost pus de mama lui într-un coș și lăsat să plutească pe râu, de unde a fost salvat de un grădinar. De fapt, în zecile de mii de inscripții de pe monumentele, mormintele și papirusurile egiptene nu există nicio referire la un anume Moise și cei 600.000 de bărbați, femei și copii despre care ne povestește Cartea Exodului că ar fi scăpat de armatele faraonului.




Modificat de ionucmora (acum 9 ani)


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Fecioara Maria gravida

Din nou pământul și locurile României uimesc prin frumusețea, autenticitatea și unicitatea lor. Astfel, puțini români și încă mai puțini străini știu că într-o străveche biserică de patrimoniu din țara noastră există singura pictură murală din lume care o reprezintă pe Maica Domnului însărcinată cu pruncul Iisus.

Uluitoarea frescă se află în orașul Curtea de Argeș, în Biserica Sfântul Nicolae Domnesc. Autorul picturii, care datează din secolul al XVI-lea, este necunoscut până în zilele noastre, scena cu Maica Domnului însărcinată find a doua dintr-o serie de 13 scene cu teme biblice. Monumentul este inclus deja în patrimoniul UNESCO, căci Biserica Domnească este ctitoria lui Basarab I din 1352, iar pictura murală din interior datează din vremea lui Vlaicu Vodă.

De la Fecioara Maria, purtând în pântec pe Fiul lui Dumnezeu sau povestea episodic reprezentată a Sfintei Filofteia, și până la bogatul care arde în flăcările Iadului și Iisus cărându-și crucea pe muntele Golgota, cele peste 100 de fresce impresionează prin modul inedit de reprezentare.

„Una dintre icoanele absolut unice în lume este cea în care este ilustrată scena biblică a Fecioarei Maria de dinainte de nașterea lui Iisus. Pictată în partea superioară a peretelui drept al bisericii, în naos, icoana o ilustrează pe fecioară susținându-și cu mâna sarcina vizibilă„, a explicat Elena Teodorescu, muzeograful care se ocupă de acest edificiu și obiectiv turistic.

Într-o imagine umanizată, Fecioara apare ca femeie care își poartă sarcina cu greutate, un asemenea mod de abordare nemaifiind întâlnit altundeva în lume. Meșterul anonim care a zugrăvit această icoană a găsit o modalitate absolut originală de a sensibiliza privitorul prin ilustrarea ideii de maternitate și de feminitate în același timp.

Fresca în care apare Fecioara Maria însărcinată se află pe peretele nordic al naosului și poate fi admirată de oricine trece prin Curtea de Argeș și vizitează acest monument istoric extrem de important pentru români, precum și lăcaș de cult.



din istoria cĂ... fecioara maria gravidadin nou și locurile româniei uimesc prin și

69.2KB

Modificat de ionucmora (acum 9 ani)


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Crestinismul in Dacia o continuare a Zamolxianismului

Între cultul zamolxian atribuit daco-geţilor şi creştinism sunt o serie de similitudini. Acestea se reflectă atât în practica cultului religios, cât şi la nivel de dogmă. Acest lucru i-a făcut pe marii istorici ai religiilor precum Mircea Eliade să considere creştinismul la români o continuare firească, cu doar câteva reinterpretări, a zamolxianismului.

Prin prisma scrierilor antice, a studiilor istorice şi de istorie a religiilor a fost fundamentată ideea că daco-geţii, acea ramură nord dunăreană a tracilor, credeau într-un panteon conduse de un zeu suprem Zalmoxis. Această divinitate când cu valenţe solare, când pământeşti şi chiar subterane, presupun istoricii şi geografii antici, pe baza unor legende aflate de la grecii din Hellespont, ar fi existat şi în realitate.

Ar fi fost un sclav al lui Pitagora

„După câte am aflat de la elenii care locuiesc în Hellespont şi Pont, acest Zalmoxis, fiind om ca toţi oamenii, ar fi trăit în robie la Samos ca sclav al lui Pitagora, fiul lui Mnesarchos. Apoi câştigându-şi libertatea, ar fi dobândit avuţie multă şi dobândind avere, s-a întors bogat printre ai lui”, scria Herodot.

Nu se ştie exact când a apărut credinţa în acest zeu, dacă a fost un lider religios sanctificat sau când a trăit. De altfel, despre Zalmoxis aflăm doar de la istoricii străini, deoarece triburile geto-dace fără scriere nu au lăsat dovezi scrise privind zeul lor suprem. Tot autorii antici descriu sistemul de credinţe religioase, reunite în forma zalmoxianismului, ca şi cult religios specific geto-dacilor. Pentru istoricii religiilor precum Mircea Eliade, cultul zalmoxian are multe puncte comune cu religia creştină.

   Zalmoxis, un „Mesia“ dacic ce propovăduia viaţa de apoi

Însăşi prin descrierea lui Herodot, Zalmoxis este un om în carne şi oase, care trăieşte printre geţi, ca mai apoi, printr-un mister uluitor şi o viaţă exemplară, să obţină sanctificarea şi înălţarea definitivă în panteon. Este o asemănare izbitoare cu modelul cristic apărut în creştinim. Practic, Zalmoxe este un fel de ”Mesia” tracic care şi-a scos poporul din întunecime, i-a oferit principalele percepte religioase şi cel mai de preţ dar, nemurirea.

”În timpul ospeţelor îi învăţa că nici el, nici oaspeţii lui şi nici urmaşii acestora în veac nu vor muri, ci se vor muta numai într-un loc unde, trăind de-a pururrea, vor avea parte de toate bunătăţile”, scria Herodot.

Mai precis Zalmoxis le oferă speranţa într-o lume după moarte şi conturează ideea de rai, principii regăsite şi în creştinism. Totodată, asemeni creştinismul, în cadrul zalmoxianismului, aşa cum a rămas mărturie de la autorii antici, se face clar delimitarea dintre suflet şi trup. Doar sufletul devenea nemuritor într-o lume paradisiacă ce nu aparţinea nici măcar lui Zalmoxis, deşi el se afla în aceasta.

”Ceea ce pare sigur este că pentru geţi, ca şi pentru iniţiaţii Misterelor Eleusine sau pentru «orifici», post-existenţa preafericită începe după moarte: numai sufletul spiritual îl întâlneşte pe Zalmoxis”, precizează şi Mircea Eliade în lucrarea sa ”De la Zalmoxis la Ghenghis-Han”.

Pe greci, ca şi pe multe popoare antice care locuiau în preajma triburilor daco-getice, această credinţă era unică şi fascinantă. ”Credinţa în imortalitatea sufletului n-a încetat să-i intrige pe grecii din secolul al V lea. Herodot nu găsea formulă mai spectaculoasă de introducere decât prezentându-i pe geţi ca pe cei «care cred în nemurirea lor»”, scria Eliade.

  ”Învierea” lui Zalmoxe, începutul unui cult

După ce a petrecut o viaţă de înţelept printre daci propovăduindu-le nemurirea sufletului şi existenţa unui loc lipsit de griji după moarte, pur spiritual, Zalmoxe păşeşte în rândul zeilor, se leapădă de condiţia umană printr-un mare mister, asemănător religiei creştine. Mai precis Zalmoxe ”moare” şi apoi ”învie”.

”Pusese să i se facă o locuinţă sub pământ. Când locuinţa îi fu gata, se făcu nevăzut din mijlocul tracilor, coborând în adâncul încăperilor subpământene, unde stătu ascuns vreme de trei ani. Tracii fură cuprinşi de părere de rău după el şi-l jeliră ca pe un mort. În al patrulea an se ivi însă iarăşi în faţa tracilor şi aşa îi făcu Zamolxis să creadă toate spusele lui”, scria Herodot.

În acest act, la fel ca în creştinism, Micea Eliade, vede o moarte iniţiatică şi apoi o transformare a celui ce a fost om în divinitate, ce urmează să fie venerat. ”Este vorba de un ritual iniţiatic. Acesta nu implică cu necesitate că Zalmoxis era o divinitate chtoniană A coborâ în Infern înseamnă a cunoaşte «moartea iniţiatică», experienţă susceptibilă de a întemeia un nou mod de existenţă”, precizează Eliade. Pentru marele istoric al religiilor, credinţa în nemurire şi moartea urmată de epifanie reprezintă un punct esenţial de legătură între zalmoxianism şi creştinism în spaţiul carpato danubiano-pontic.   

”Putem deci să ne gândim că credinţele relative la Zalmoxis şi la cultul său au fost absorbite şi radical transformate de creştinism. E greu de crezut că un complex religios centrat pe speranţa de a obţine nemurirea, având ca model - şi meditaţie - un zeu de structură misterică, să fi fost ignorat de misionarii creştini”, susţine Eliade.

Sihaştrii, preoţi şi prooroci în lumea lui Zalmoxe

Cultul zalmoxian a uşurat creştinarea autohtonilor, prin numeroasele asemănări cu noua religie. Pe lângă credinţa în nemurire, caracterul mesianic al lui Zalmoxis, epifania existau şi asemănări privind organizarea şi concepţiile religioase. Astfel cu mult înainte de creştinarea Daciei, în triburile geţilor, dar şi ale tracilor adoratori ai lui Zalmoxe, existau sihaştrii sau oamenii cu comportament apropiat călugărilor. Erau fie oameni care se retrăgeau în meditaţie departe de lume, în numele lui Zalmoxis, fie cei care locuiau în comunitate, dar posteau aspru.

  ”Poseidonos - ne spune Strabo(VII 3,3) - afirmă că misii se feresc prin cucernicie de a mânca vietăţi şi iată motivul pentru care nu se ating de carnea turmelor lor. Se hrănesc însă cu miere, lapte şi brânză, ducând un trai liniştit - pentru care pricină au fost numiţi theosebeis şi kapnobatai. Unii traci - spune acesta - îşi petrec viaţa fără să aibă legături cu femeile, numindu-se ktistai; ei sunt onoraţi şi socotiţi sacri, trăind aşadar feriţi de orice primejdie”, îl citează istoricul Ion Horaţiu Crişan, pe Strabo, în lucrarea sa „Spiritualitatea geto-dacilor”.

Totodată istoricul precizează clar că este vorba de adepţii cultului zamolxian, iar ”călugăria” şi ”postul” făceau parte din manifestărilor lor religioase. ”Este vorba de adepţii doctrinei zalmoxiene. Strabo(VII 3,5), atunci când vorbeşte despre Zalmoxis, ne spune că «a dăinuit la la geţi obiceiul pythagoreic adus lor de zalmoxis de a nu se atinge de carnea animalelor»”, precizează acesta.   Totodată, la daci exista o întreagă clasă preoţească, bine organizată, în frunte cu un mare preot, apropiat regelui, investit cu funcţii aproape de egal al regelui în timpul domniei lui Burebista şi ajungând apoi prin Deceneu şi Comosicus cel care deţine puterea laică şi pe cea religioasă.

Mircea Eliade vorbeşte, citând antici precum Strabo, despre o specializare a preoţilor de la taumaturgi la vrăjitori. Totodată este subliniată existenţa sihaştrilor, dacii ”sfinţi” care se retrăgeau în sălbăticie şi trăiau în post. Medicii daci şi preoţi în acelaşi timp vorbesc, scrie Eliade în ”De la Zalmoxe la Ghenghis Han”, despre vindecarea sufletului care duce apoi la o vindecare a trupului, concepţie asemănătoare creştinismului.

Întrunind aceste premise, ca şi proorocirile lui Zalmoxis, Mircea Eliade trage concluzia că o creştinare precoce a Daciei, extrem de rapidă faţă de alte provincii, se datorează tocmai asemănărilor uluitoare dintre zalmoxianism şi creştinism.    ”Toate aspectele religiei lui Zalmoxis - escatologie, iniţiere, pitagoreism, ascetism, erudiţie de tip misteric - încurajau apropierea de creştinism. Cea mai bună şi cea mai simplă explicaţie a dispariţiei lui Zalmoxis şi a cultului său ar trebui căutată în creştinarea precoce a Daciei( dinainte de anul 270
pCHR)”, scria Mircea Eliade.




_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Rusaliile
În antichitatea carpato-danubiano-pontică, la sfârșitul primăverii, care coincide cu perioada de înflorire a trandafirilor, sărbătoarea rusaliilor era respectată prin petreceri care țineau trei zile în care se bea și toată lumea se lăsa în voia simțurilor, ca în bacanalele romane.

Sărbătoarea este cunoscută și sub denumirea de „Cincizecime” care reprezintă un calcul după termenul grecesc πεντηκοστή, „(ziua) a cincizecea”, denumire care arată că sărbătoarea are loc la 50 de zile după Paști.

Cel mai probabil, cuvântul Rusalii derivă din cuvântul slav „rusalka” (dar, în condițiile în care DEX-ul nostru are foarte multe probleme științifice, e nevoie de mai multe cercetări…), rusalcele fiind spirite ale apei de genul nimfelor, zânelor, demonilor de apă, care erau sărbătoriți, pentru a fi îmbunați, în prima săptămână a lunii iunie. Această tradiție păgână, pre-creștină s-a transmis și românilor, care au denumit rusalka „drăgaică” (drăcoaică, demon).

În această săptamână era interzis spălatul, scăldatul și, în general, îi era interzis unei persoane să se apropie de ape. Exista credința,  așa cum am mentionat mai sus, că rusaliile sunt un fel de zâne ale apelor, asemănătoare ielelor, de aceea nu este bine să te scalzi în această zi pentru că rusaliile te pot îneca; orice muncă este interzisă cu desavârșire, pentru că rusaliile te pot orbi, muți, ologi sau înnebuni; certurile, conflictele trebuie evitate, pentru că altfel certăreții vor fi răpiți de rusalii și duși pe fundul apelor; există ac și de cojocul rusaliilor: leacurile cele mai bune contra lor sunt fie pelinul – agățat la brâu, pus în case la uși, ferestre, icoane – fie usturoiul, utilizat în același mod. Plantele de leac de-abia de-acum scapă de influența nefastă a rusaliilor și pot fi culese pentru uscat
Peste această sărbătoare s-a suprapus sărbătoarea pogorârii Sfântului Duh. Denumirea și sărbătoarea rusaliilor a fost împrumutată și de către romani. Când Imperiul Roman a devenit creștin în marea majoritate, această sărbătoare (împreună cu multe altele) au fost creștinate în sensul că au primit o semnificație creștină, suprapusă vechii sărbători, în timp semnificația și motivele inițiale fiind date uitării.

Această sărbătoare leagă laolaltă o zi importantă a istoriei evreilor, ziua recoltei în Orientul apropiat, un obicei dacic magic, o orgie romană și nașterea Bisericii creștine. Rusaliile au devenit, pe lângă Paști, a doua sărbătoare rezervată botezurilor.


Înainte de Duminica Rusaliilor sunt Moșii de Vară, sărbătoare populară cu dată mobilă, dedicată pomenirii morților. La Moșii de vară se crede că sufletele morților, după ce au părăsit mormintele in joia din Săptămâna Patimilor și se plimbă nestingherite printre cei vii, se întorc supărate la locașurile lor subpământene. Pentru a fi îmbunate li se dau de pomană vase de lut (cumparate de la Tîrgurile Moșilor), pline cu primele cireșe – sau alte fructe, după posibilități, apă, vin, lapte, mâncare gătită, pâine, flori, alături de o cană cu vin și lumânări aprinse. Aceste pomeni, făcute după un anumit ritual, se numesc Moși.

Ziua de luni a Rusaliilor este zi nelucrătoare în România, Austria, Belgia, Cipru, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Islanda, Luxemburg, Țările de Jos, în unele cantoane din Elveția, Madagascar, Norvegia, Portugalia, Senegal, Ungaria, Togo. În Suedia nu mai este zi nelucrătoare din 2006, an în care la 6 iunie (sărbătoare națională suedeză a devenit zi nelucrătoare.

Nu este zi nelucrătoare în țări cu tradiție catolică: Italia, Brazilia, Irlanda, Spania, Canada, Portugalia, Polonia, Camerun și nici în Bulgaria și Rusia, țări cu tradiție ortodoxă.



Modificat de ionucmora (acum 9 ani)


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Daca e real,se poate observa ca si sfintii gresesc.Daca este recunoscut de Dumnezeu ca sfant!!!
Cica este  parerea a lui Tomaso d'Aquino

din istoria cĂ... daca real,se poate observa sfintii este recunoscut dumnezeu este 

46.2KB

Modificat de ionucmora (acum 9 ani)


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Averea bisericii ortodoxe





Modificat de ionucmora (acum 9 ani)


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Sanzienele

Cum maine este sarbatoarea sanzienelor (ortodocsisarbatoresc nasterea lui Ioan Botezatorul)m-am gandit ca-i bine de facut o clarificare.
Sânzienele sunt, în mitologia românească, zâne bune din clasa ielelor dar care atunci când nu le este respecată sărbatoarea devin surate cu Rusaliile care sunt zâne rele.Uneori Sânzienele sunt sinonime cu Drăgaicele, manifestându-se, potrivit superstiției, în ziua sf. Ioan Botezătorul.

Sânzienele sunt o pluralitate anonimă, dar există și o zână bună: Iana Sânziana. După Mircea Eliade, Sânzienele provin dintr-un cult roman, raportat la zeița Diana - Sanctae Dianae:

„Pârvan[2] presupune că Diana daco-romană (Diana sancta, potentissima) era aceeași divinitate cu Artemis-Bendis a tracilor (Herodot, IV, 33). Această echivalență, oricît de probabilă ar fi ea, nu este încă demonstrată[3], dar nu este nici o îndoială că sub numele roman al Dianei s-ar ascunde, sincretizată sau nu, o zeiță aborigenă. Or cultul acestei zeițe a supraviețuit după romanizarea Daciei și numele de Diana se găsește în vocabula românească zâna. Diana Sancta din Sarmizegetusa[4] a devenit Sânziana (<San(cta) Diana), figură centrală a folclorului românesc.[5]. Continuitatea religioasă și lingvistică a fost asigurată mai ales datorită faptului că procesul de transformare a avut loc intr-un mediu popular, adică rural (campestru și silvestru).[6]”

sursa:https://ro.wikipedia.org/wiki/S%C3%A2nziene

Modificat de ionucmora (acum 9 ani)


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
În România avem puţine reprezentări ale apocalipsei, iar una dintre ele este tocmai în Braşov. În Biserica „Sfântul Nicolae“ din Şchei există un loc în care nu a intrat niciun turist de zeci de ani. Aici sunt nu mai puţin de 13 scene ale Apocalipsei, pictate pe bolta locaşului, plus o frescă năucitoare greu de înţeles, care aminteste de exploziile solare şi inversarea polilor magnetici.

Biserica Sfântul Nicolae din Şchei, loc de închinăciune, leagăn al limbii române şi tezaur de vestigii istorice preţioase, ascunde încă multe comori.

Una dintre ele este paracliserul de nord, o încăpere aflată în lateralul bisericii care, prin anii ’70, a fost închisă publicului, din dispoziţia expresă a Securităţii statului. Acesta pare sa aiba ascunse pe peretii ei profetii despre sfarsitul lumii.

Este, de fapt, tot o bisericuţă, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului“.

Iniţial, paraclisul a funcţionat ca sacristie (casă de taină pentru Ordinul Sfintei Fecioare Maria) şi loc pentru spovedanie. Ulterior, a devenit capelă funerară, din 1856 până în 1970, când a fost închisă urgent.

Paraclisul are doar 12,6 metri lungime, cu tot cu altar, şi 4,5 metri lăţime, este dreptunghiular, cu bolţi semicilindrice şi o turlă în zona centrală.

,,Iulie 9 zile, luni, la 7 ceasuri, s-au pus temeliile paraclisului, care s-au făcut pentru treaba ispovedaniei, întru hramul Blagoveştenilor Precestei, care s-au făcut prin îndrumarea şi purtarea de grijă a popei Radului, fiul popei Radu Tempea“, spune o cronică din 1733.

O inscripţie din vechiul catastif al bisericii de la 1759 arată că „fundator“ a fost Costanda lui Manole.

Picturile au fost realizate în 1737, de către Gheorghe Hranite şi fratele său Grigore, pe cheltuiala şcheienilor.

Icoana de hram a paraclisului păstrează inscripţia, confirmând autorul şi data: «Iconopiseţ Gheorghie Zugrav, 1738».

Frescele deteriorate sporesc farmecul, dar şi misterul paraclisului. Scenele Apocalipsei, Iisus ţinând sabia în gură, ochiul lui David, toate acestea sunt zugrăvite pe pereţii locaşului, încurcând minţile celor ce încearcă să le desluşească tâlcul.

Arhanghelii inversează polii Pămîntului
Cea mai interesantă frescă o găsim pe un contrafort. Se numeşte „Roata lumii“ şi redă o scenă a rotirii Pământului în jurul Soarelui, rotaţie executată de sfinţi, unică – la nivel mondial.

Soarele, în mijlocul căruia este un triunghi echilateral care încadrează „ochiul cel neobosit“, aruncă spre Pământ raze ucigătoare. Este „Ochiul lui David“, dar seamănă şi cu simbolul masonic.

Pământul este o sferă susţinută de patru personaje. Două câte două şi la poli opuşi, aceste personaje au haine de aceeaşi culoare. Par să fie doi bărbaţi şi două femei. Nu au aceeaşi vârstă, nici aceeaşi rasă nu par să fie. Dar cel mai ciudat lucru este poziţia lor.

Personajele încearcă să urnească planeta, dar nu în plan orizontal, al mişcării de rotaţie, ci în plan vertical, de parcă ar vrea s-o dea peste cap.


Dacă această roată a lumii face parte din ansamblul scenelor care descriu Apocalipsa, atunci nu se poate să nu facem legătura cu mult vehiculata teorie a inversării polilor magnetici ai Terrei, una din temele care anunţă sfârşitul lumii.

O reprezentare unică în lume

Oricum, îngerii care rotesc Pământul este o reprezentare cel puţin bizară, unică în lume. „La momentul când a fost pictată, Biserica Catolică încă nu admisese revoluţionara teorie a lui Galilei(n. 1564 – d. 1642), deşi trecuse un secol. În 1741, Vaticanul a permis publicarea cărţilor savantului şi abia ulterior a recunoscut formal că Pământul se roteşte în jurul Soarelui. (sursa: Asi Gi-iuliana)

Cu atât mai mult, în 1738, nu se punea problema rotaţiei planetelor. Pictorul Ioan Hranite a fost un pionier al ştiinţei în Ţările Române. Curios lucru, a pictat o teorie ştiinţifică într-o biserică. De unde să fi ştiut pictorul Ioan Hranite de schimbarea polilor magnetici? Dar de exploziile solare, două dintre teoriile care prezic venirea apocalipsei?

«Roata Lumii» ar trebui să atragă atenţia teologilor şi oamenilor de ştiinţă, deopotrivă, în căutarea unei interpretări .

În acest moment, fresca din Şchei e doar un imens semn de întrebare.




din istoria cĂ... românia avem ale iar una dintre ele este tocmai biserica „sfântul nicolae“

42.5KB


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Marea schisma din 1054


Marea schismă din 1054 nu a fost un eveniment surprinzător. Relaţiile dintre Est şi Vest, dintre cele două mari centre religioase – Constantinopol şi Roma – erau complicate de foarte multă vreme. Deşi implicaţiile schismei în istorie sunt semnificative, contemporanii nu au perceput-o ca fiind ceva ieşit din comun. Sursele contemporane vorbesc prea puţin despre conştientizarea efectelor separării celor două biserici. Dar cum s-a ajuns acolo?

Cauzele materiale – competiţia pentru influenţă

Marea Schismă a fost o consecinţă a înstrăinării treptate dintre Roma şi Constantinopol. Putem vorbi, pe de o parte, de cauze de ordin politico-religios şi, pe de altă parte, de cauze dogmatice. În primul rând, Europa creştină devine, din punct de vedere politic, bicefală începând cu anul 800, odată cu încoronarea ca împărat roman a lui Carol cel Mare. Atât acesta, cât şi împăratul de la Constantinopol pretindeau că sunt succesorii vechilor împăraţi romani, având astfel dreptul la moştenirea (teritorială romană.

Patriarhii celor două oraşe se aflau şi ei în conflict. Ambii lideri religiosi se considerau conducătorii întregii lumi creştine. Patriarhiul de la Constantinopol îşi ia, încă din secolul al VI-lea, titlul de patriarh ecumenic (adică universal), titlu care până atunci aparţinuse exclusiv Papalităţii. Au existat însă situaţii în care, pentru a obţine sprijin în Italia, unde bizantinii doreau să-şi păstreze teritoriile stăpânite, unii împăraţi, precum Vasile I Macedoneanul (867-886), au acceptat să facă unele concesii bisericii romane, susţinând chiar universalismul acesteia.

În secolele IX-X cele două centre religioase s-au aflat într-o competiţie acerbă pentru evanghelizarea lumii slave din Europa de Est şi Sud-Est. După ce slavii din zona Bulgariei, Serbiei şi Rusiei au intrat în sfera Constantinopolului, biserica orientală, mai puternică, nu a mai acceptat supremaţia Romei. Apoi, în secolul al XI-lea, Vasile al II-lea Macedoneanul s-a îndepărtat tot mai mult de Roma. În 1024, Papalitatea s-a arătat dispusă la un compromis, gata să recunoască Biserica din Est ca fiind „universală în sfera sa”, dar împăratul bizantin nu a acceptat propunerea. Totuşi, în aceeaşi perioadă, situaţia tot mai complicată din Italia cerea o apropiere de Roma. Normanzii încep să atace provinciile bizantine din peninsula italică, astfel că în 1052-1053 Bizanţul încheie o alianţă cu Papalitatea direcţionată împotriva normanzilor.

Cauzele dogmatice – diferenţele de ritual

Dincolo de aceste neînţelgeri privind lumea materială şi interesele politice, cauzele dogmatice au jucat şi ele un rol important. Existau trei probleme majore. În primul rând, cea legată de Filioque, un adaos la formula Crezului din 381. În secolele V-VI, două concilii ţinute la Toledo marchează modificarea Crezului în Apus prin adăugarea formulei „Duhul Sfânt care de la Tată şi fiul purcede”. Aceasta e preluată în Franţa, Italia şi Germania, iar la începutul secolului al XI-lea, Henric al II-lea e încoronat împărat de către Papă, ocazie cu care se cântă Crezul modificat. Acest fapt a statuat recunoaşterea de către Papalitate a noii formule. Cea de-a doua diferenţă stă în ritualul împărtăşaniei: folosirea azimei în vest şi a pâinii dospite în est. Apoi, celibatul preoţilor era obligatoriu în occident, în timp ce preoţii bisericii orientale se puteau căsători (o singură dată. În secolele XII-XIII, se va adăuga şi problema purgatoriului, concept pe care ortodocşii nu îl acceptă.

Disputa dintre cele două biserici escaladează în momentul în care în 1050, bizantinii din Sudul Italiei sunt forţaţi de normanzi să se conformeze practicilor latine. Patriarhul de la Constantinopol, Mihail Cerularios, răspunde prin a cere bisericilor latine din oraş să adopte practicile bizantine, renunţând la filioque şi la folosirea azimei. În faţa refuzului acestora, în 1053 închide toate bisericile latine din capitala imperiului. Ulterior va trece la o atitudine mai conciliantă şi acceptă o discuţie cu Papa Leo al IX-lea care, în 1054, trimite pentru negocieri o delegaţie la Constantinopol, condusă de Cardinalul Humbert.

Pe lângă toate tensiunile deja existente, şi personalitatea celor trei personaje implicate a creat o conjunctură favorabilă rupturii. Papalitatea era puternică deoarece îşi recuperase forţele şi autoritatea după reforma generată de mişcarea de la Cluny; patriarhul Cerularios era un om ambiţios şi foarte influent, iar împăratul bizantin Constantin al IX-lea Monomahul era un lider slab, şovăitor, lipsit de fermitate. În această situaţie, existau puţine şanse ca întâlnirea să ducă la înţelegerea celor două biserici.

După prima întâlnire cu delegaţia papală, Cerularios refuză să mai negocieze, fiind afectat de comportamentul neceremonios al membrilor delegaţiei, care nu respectaseră saluturile uzuale. Cardinalul Humbert răspunde prin obţinerea unei bule de excomunicare împotriva lui Cerularios, bulă depusă la Sf. Sofia în data de 16 iulie 1054. Patriarhul bizantin şi biserica orientală sunt acuzaţi, printre altele, şi de omiterea filioque din crez. Beneficiind de sprijinul Împăratului şi al populaţiei constantinopolitane, Mihail Cerularios convoacă un Sinod pentru data de 24 iulie prin care Humbert este la rândul său excomunicat.

Aceasta a fost practic Marea Schismă. Ruptura nu a fost conştientizată imediat. Relaţiile de încordare paralele cu cele de colaborare continuă. Însă unul din efectele imediate a fost că, ca urmare a rupturii cu Bizanţul, noul Papă, Nicolae al II-lea, singur în faţa normanzilor, îi acordă lui Robert Guiscard, în 1059, ducatul Calabriei şi Aculiei. A început astfel alianţa dintre Papalitate şi normanzi: papa obţinea sprijinul unui aliat puternic, iar normanzii recunoaşterea puterii lor în Italia. Ulterior, organizarea cruciadelor aduce cele două lumi în contact direct, ceea ce face ca diferenţele să fie percepute nu doar la nivel înalt, ci şi în rândul populaţiei. În cele din urmă, anul 1204 – cucerirea Constantinopolului de către latini – a dus la ruptura definitivă dintre Occident şi Orient şi la naşterea unui sentiment general de ură faţă de latini în rândul bizantinilor.



_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 9 ani
   
ionucmora
Full member

Inregistrat: acum 10 ani
Postari: 200
Originile craciunului:
Niciun crestin inainte de anul 335 d.Hr. nu sarbatorea ziua de nastere a lui Iisus. Cuvantul “Craciun” (“Christmas” din englezescul “Christ” = “Hristos” si “mass”= “sarbatoare”) a fost folosit pentru prima data in anul 1038. Inainte de anul 335 d.Hr., cultul pagan al lui Mithra, zeul iranian al luminii, sarbatorea data de 25 decembrie, ziua de nastere a lui Mithra. Pe 21 decembrie ziua incepea sa fie mai mare decat noaptea, asa ca pe 25 decembrie se sarbatorea triumful lui Mithra asupra intunericului. Deoarece festivalul pagan care sarbatorea ziua de nastere a lui Mithra era atat de popular, Biserica a adoptat aceasta zi de 25 decembrie, schimbandu-i semnificatia din ziua de nastere a lui Mithra, “zeul luminii”, in ziua de nastere a lui Hristos, Dumnezeu Fiul, “lumina lumii”. Sensul vechi al datei de 25 decembrie era in legatura cu triumful lui Mithra asupra intunericului fizic; noul sens sarbatorit era acela de triumf al lui Iisus asupra intunericului spiritual. In cele din urma, Craciunul a devenit dominant, iar cultul Mithra a disparut. Niciunul dintre apostoli sau biserica primara a crestinismului nu a sarbatorit ziua de nastere a lui Iisus.


_______________________________________
Sunt fără vârstă, sunt etern, trăiesc dincolo de timp şi spaţiu, am fost creat înainte ca galaxiile să existe.”

pus acum 8 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la